Az emberiség történetében sokféle naptárt használtak, jelenleg a Gergely-féle a hivatalos. Manapság is alkalmaznak azonban vallási naptárakat: a legismertebb a zsinagógai, más néven zsidó naptár, amely az 5780. évet mutatja, illetve az iszlám, amely szerint most az 1441. évet írjuk. Csakhogy egyik sem pontos! A legnagyobb káosz azonban a zűrzavar évében volt, akkor ugyanis 445 napból állt az esztendő.
Az idő mérésének igénye egyidős az emberiséggel. A történelem során a naptárakat égitestek - a Nap, a Hold és a csillagok - mozgása alapján állították össze. A csillagászok nagyon korán rájöttek ezek törvényszerűségeire, és vagy a Föld Nap körüli mozgásán alapuló szoláris, vagy a Hold keringését figyelembe vevő lunáris rendszerben számoltak egy évet.
A kettősség a ma általánosan használt időegységek összeállításában is megjelenik: a nap egyértelmű alapegység lett - a 24 órás és 60 perces felosztása ősrégi, a suméroktól származik, és a mai napig változatlan -, a hónapok meghatározását pedig a Hold ciklikussága adta, az évszakok azonban a napév fogalmát körvonalazták. A két módszert nehéz volt összeegyeztetni, egységes időszámítást is csak egy-egy állam határain belül lehetett létrehozni, ugyanis egyik naptár sem volt képes szinkronban lenni a csillagászati és az évszakok szerinti idővel. Miért?
A Föld Nap körüli keringési ideje ugyanis nem pontosan 365 nap, vagyis nem annyi, amennyi egy naptári évünk, annál egy kicsivel több. Földünk 365 nap, 5 óra, 48 perc és 46 másodperc alatt kerüli meg a Napot - ezt a hívjuk szoláris, más néven tropikus évnek. Ez annyival több a naptári napok számánál, hogy négyévente kénytelenek vagyunk egy teljes napot beszúrni a naptárba. Ezt nevezik szökőnapnak. Ha ez nem lenne, hatalmas zűrzavar uralkodna, ahogy ez korábban már előfordult a világtörténelemben.
Más vidék, más ismeret
A hagyományos római időszámítás meglehetősen zavaros volt, egy idő után jókora eltérés mutatkozott az aktuális naptár által mutatott idő, illetve a valós csillagászati és természeti jelenségek között. Ez a káosz a Kr. e. 1. századra akkora lett, hogy amikor a Római Birodalom kiváló hadvezére és államférfija, Julius Caesar egy őszi napon átlépte a Rubicon folyót, a naptár szerint január 10-e volt. Végül pedig sikerült úgy összekeverni a naptárt, hogy Kr .e. 47-re
a szüreti ünnepek tavaszra kerültek.
Caesar, miután véget vetett a polgárháborúnak, és hatalmát is megszilárdította, igyekezett rendet tenni a kaotikussá vált naptárban is. Amikor Kr. e. 46-ban Egyiptomba utazott, hogy találkozzon Kleopátrával, nem csupán a szerelem talált rá, hanem számos, addig nem ismert tudás birtokába is jutott. Ott-tartózkodása során találkozott egyiptomi tudósokkal is, és egy beszélgetés alkalmával a csillagászok felhívták a figyelmét egy olyan jelenségre, amit a római tudósok addig nem vettek észre: arra, hogy a naptári év nincs összhangban a napokkal.
Caesar a meglévő hiba kiküszöbölésére mindenekelőtt az akkori évnek november és december hónapjai közé - a holdév és a napév szinkronizálására - két rendkívüli hónapot iktatott be. A Kr. e. 46. év így végül kivételesen 445 napból állt. Ez volt a naptártörténet és a történelem leghosszabb esztendeje, az annus confusionis, a zűrzavar éve. Miután e hosszú évet követően a napok visszatértek a csillagászati rend szeirnti helyükre, az aratási ünnep újra a nyár közepére esett.
A császár 365,25 napban határozta meg az év hosszát úgy, hogy a „tört napokat” négyévenként kellett egy egész napként beiktatni, ennek alapján pedig elrendelte a Juianus-naptár bevezetését, amely még korántsem volt tökéletes. Ezt aztán Augustus császár, majd később XIII. Gergely pápa alakította tovább.
24. vagy 29.?
Caesar rendelte el, hogy a március előtti hatodik nap kettőztessék meg - ez pedig a mai naptár szerint február 23. napja, melyet a szökőnap, azaz február 24. követ. Szökőévekben a mai naptárak is február 24-ét tüntetik fel szökőnapként, sokat tévesen gondolják, hogy a február 29. az.
A hónapok napjai számán is változtatott, bevezette a 30, illetve a 31 naposakat.
A 4. században azonban már megint eltért néhány nappal a naptár a természet órájától. Végül, amikor a 16. századra a Julianus-naptár hibája miatti eltérés okán a tavaszi napforduló tényleges pillanata már március 11-ére esett, újabb reformra volt szükség.
Júlis és augusztus
Két hónapunk is a naptárrefomerek nevét viseli. Amikor Julius Caesar megalkotta az új naptárt, a rómaiból vette át a hónapok neveit, de azt, amelyikben született, a Quintilist, tettei elismeréseképpen Iuliusnak (júliusnak) nevezték el hívei.
Caesar meggyilkolása után egy ideig a szökőszabályt pontatlanul alkalmazták, a naptár így ismét kezdett elcsúszni a természet évéhez képest. A hibát Augustus császár hozta helyre: minden negyedik évet szökőévnek nyilvánított. A Sextilis nevű hónapot, amelyben első ízben viselt konzulságot, róla nevezték el, így lett a nyolcadik hónap Augustus (augusztus).
Pápai reformok
Végül XIII. Gergely pápa vezette be az új naptárt, majd rendeletileg előírta, hogy 1582. október 4. után rögtön október 15-ét írjanak, és elrendelte, hogy 400 évenként nem 100, hanem csak 97 szökőnapot szabad beiktatni. A katolikus országok hamarosan átvették a több tudós segítségével kidoldozott, a pápáról elnevezett úgynevezett Gergely-naptárt, míg a protestáns országok hosszú ideig elvetették azt.
Magyarországon már 1587-ben bevezették úgy, hogy október 21. után november 1-jét írtak.
Viszont a Gergely-naptár sem tökéletes, hiszen a természet évétől, a tropikus napévtől 26 másodperccel eltér. Naptárunk pontatlanságának és bonyolultságának kiküszöbölésére sokan újabb reformot javasolnak, és bár több naptárreform-tervezet is rendelkezésre áll - köztük például a Világnaptár, mely azt is lehetővé tenné, hogy minden évben ugyanazt a naptárt lehessen használni, sőt még a húsvét dátuma is állandó legyen -, többek között az egyházak tiltakozása miatt egyelőre nincs mód bármelyik bevezetésére.