Szenvedélyes viszonyok esetében nehéz meghatározni, ki kit, hogyan és mire inspirál. Művészpároknál még bonyolultabb és még izgalmasabb a történet. A mindent elsöprő lángolás adott volt Frida Kahlo, Picasso, Rodin és Ferenczy Károly házasságában - a szerelmes alkotók művészetükben is nagymértékben hatottak egymásra, ám viharos kapcsolataikban nemcsak a mennyországot, de sokszor a poklot is megjárták.
Frida Kahlo és Diego Rivera
A galamb és az elefánt
Frida Kahlo 1929-ben, 22 évesen ment férjhez Diego Riverához. Amikor a 21 évvel idősebb neves festő megkérte a fiatal lány kezét, az örömanya azt taláta mondani, hogy frigyre lép a galamb az elefánntal, míg Frida apja azt súgta Diego fülébe:
"Vigyázz vele, ez maga az ördög!"
Frida gyermekkora óta sántított, majd 18 évesen egy villamosbaleset miatt egész életében nyomorék maradt. Hónapokig feküdt gipszfűzőben: az unalom és a fájdalom elől menekült a festészetbe.
Nem érdekelték a kor divatos művészeti irányzatai, viszont festészetében előítélet nélkül nyúlt az őt körülvevő világhoz. Élete végéig fő témái tükörből visszapillantó saját arca, alakja, deformálódásai voltak. Bátor művek jellemezték: a dús női bajusz vagy az összenőtt szemöldök a 30-as évek Mexikójának sem lehettek kedves részletei. Kivételes, különleges és szabad nő volt, ettől annyira élő ma is a művészete.
Találkozásuk idején Diego Rivera nagyhangú, jómódú festő volt, rengeteg állami megbízással, számtalan baráttal, szeretővel. Ennek a sikeres, szabad erkölcsű, hedonista művésznek mégis Frida kellett.
A sánta, nyomorék Kahlo elképesztő szexuális kisugárzással bírhatott, vonzásában női és férfi szeretők is helyet kaptak.
A férfi azonban házasságkötésüket követően sem tudott a női nemnek nemet mondani; folyamatosan csalta feleségét, ami rombolta Frida önérzetét, aki viszont Lev Trockijjal folyatott rövid viszonyával bosszulta meg Diego félrelépéseit. Nem lehet tudni, kit viseltek meg jobban a másik házasságon kívüli kapcsolatai, de amikor Diego viszonyt kezdett Frida húgával, az asszony elhagyta férjét, majd jogilag is elváltak.
Frida sikerei ezt követően egyre zajosabbak voltak: önálló kiállítást rendezett New York-ban, Párizsban, ő volt az első latin-amerikai festő, akitől a Louvre képet vásárolt.
New York-ban ismerkedett meg a magyar származású Muray Miklós fotóssal, akihez 10 évig tartó mély, szenvedélyes szerelemi viszony fűzte. Muray bízott benne, hogy feleségül veheti szerelmét, ám kapcsolatuk véget ért, mikor Diego újra feltűnt a színen.
Mert válás ide vagy oda, Rivera nem bírta tovább Frida nélkül, utánament, könyörgött, majd újra összeázasodtak. A nő az új frigyben már testi kapcsolat nélküli, kizárólag lelki és szellemi közösséget vállalt, de Diegónak így is jó volt.
A visszaemlékezések szerint az asszony sírba vitte a férfi életerejét: halála után Rivera egyik napról a másikra ősz öregember lett.
A házasságuk alatt a férfi többször hangsúlyozta, hogy Frida jobb festő nála, amit akkoriban senki sem hitt el a kor sztárművészének. A sors azonban Riverát látszik igazolni: a férfi szocialista, mozgalmi művészete ma koránt sincs annyira szem előtt, mint Kahlo mondern alkotásai. Frida és Rivera ideális művészkapcsolatban alkottak: szellemi pezsgésükkel egymást inspirálva a festészet két különböző vágányán haladtak, független alkotásokat létrehozva.
Camille Claudel és Auguste Rodin
Őrjítő szerelem
Az erotika művésze, Auguste Rodin kezdetben kőfaragóként kereste kenyerét, majd a Louvre tanfolyamain képezte magát szobrásszá. 35 éves volt, amikor megmintázta első jelentős művét, az Érckorszakot, amellyel komoly vitákat generált az 1877-es párizsi Szalonban. A férfialak ugyanis olyan tökéletesre sikerült, hogy azzal gyanúsították a művészt, a szobrot nem megmintázta, hanem egy hús-vér emberről készült gipszöntvény.
Rodint anyagi gondok nem gyötörték. Már korai alkotó korszakában jelentős megbízásokat kapott, ami odáig fajult, hogy Amerikából egyesek dollármilliókért kérték fel: formálja meg feleségük kézfejét. Műtermében megfordultak a kor politikusai, művészei, a párizsi világkiállításon saját pavilonja volt, ahol 168 szobrát mutathatta be.
Bővérű ember lévén imádta a testiséget, de e a nőkkel gátlástalanul bánt. Leghosszabb ideig korai modellje, Marie-Rose Beuret volt a szeretője, akit 50 éven át tartott borzasztó sorban. Műtermei egyikében helyezte el Rose-t, és amikor épp arra támadt kedve, meglátogatta. Az asszony főzhetett, moshatott rá, kielégíthette szexuális vágyait, majd a férfi kénye-kedve szerint továbbállt következő kiszemeltjéhez.
Rodint mindenki lázba hozta: szegénycselédek és arisztokrata asszonyok, de a férfiakat sem vetette meg.
A szobrász már ötven felé járt, amikor a hoszonéves Camille Claudel tanítványnak jelentkezett nála. A kapcsolat hamar szenvedélyes szerelmi viszonyba fordult, a fiatal nő rajongva nézett mesterére, aki viszont gátlástalanul kihasználta. A lány gyorsan Rose sorsára jutott, de ő a házimunka mellett a szobrászkodásban is segíthetett Rodinnek. 10 évet töltöttek együtt, a férfi sokszor otthagyta, megcsalta, megalázta.
Camille folyamatosan segítette a szobrászt, egyik leghíresebb művén, A pokol kapuja alakjain több évig dolgozott vele.
A mesterrel való találkozása előtt Camille saját szobrászi szemléletmóddal rendelkezett, ami rokon volt Rodinével, önálló alkotásai sokáig mégsem kerültek szóba. Az 1980-as években derült ki, hogy rengeteg saját alkotása van, a mester szobraiban elkülöníthető az ő munkája. Nőiessége is maradandó hatást gyakorolt Rodinre: A csók című híres szobra is a szenvedélyes viszonyuk gyümölcse.
Camille tudott mestere Rose-zal folytatott tartós viszonyáról, amit nehezen, de elviselt annak érdekében, hogy Rodin mellett dolgozhasson. Az alkalmi modelleket, akiket a hatvanéves mester ágyba is vitt, csak futó kalandnak tekintette, ám az érzékeny idegrendszerű szobrásznőnél végleg betelt a pohár, amikor kiderült, hogy Auguste évek óta viszonyt folytat egy arisztokrata hölggyel is.
Amikor Camille ott akarta hagyni, a mester könyörgött: maradjon, elveszi feleségül, szülhet gyerekeket, a pályájuk közösen ível majd felfelé. De az ígéretekből nem lett semmi.
A nő idegei felmondták a szolgálatot. Anyja elmegyógyintézetbe záratta, ahonnan soha többé nem engedték ki - köszönhetően Rodinnek.
Nem tudhatjuk, Camille elmebaja mennyire lehetett patologikus: intézetbe zárása akár a nyárspolgári család bosszúja is lehetett.
"Az életem egy románc volt, kész regény (...), mely a mennyországból egyenesen vezet a pokolba. Talán megvilágíthatom, hogyan válhatott Rodin világszerte híressé olyan szobrok által, melyek éppúgy dicsérik az én kezem vonásait, mint az övét. Vele ellentétben én őrültnek lettem kikiáltva, és eljutottam a kétségbeesés legszélső fokához, ahol már csak a gyűlölet élhet. (...) Itt csücsülök magánzárkámban dicstelen életem még dicstelenebb végéig" - olvasható Camille Claudel - Szerelmem Rodin - Egy szobrásznő emlékiratai című életrajzi regényében.
Camille Claudelnek manapság egyre nagyobb a kultusza: bátyja, Paul Claudel író haláláig gondozta a hagyatékát, és 2008-ban életművét áttekintő kiállítást rendeztek - igaz, a Rodin Múzeumban -, 2017-ben pedig egy párizsi aukción egymilliárd forint összértékben keltek el utolsó szobrai.
Kvíz:
12 legendás irodalmi szerelem
Ikonikus szerelmespárok, undorral teli érdekházasságok, híres szerelmi háromszögek az irodalomban, avagy kik ünnepelték volna a Valentin-napot? Keresd a párját!
Fialka Olga és Ferenczy Károly
Beteljesületlen álmok
A gazdasági akadémiát végzett Ferenczy Károly élte a vidéki földbirtokosok egyszerű életét, mígnem 1884-ben egy családlátogatásra betoppant birtokukra Fialka Olga, Károly 14 évvel idősebb unokanővére. Olga ekkor már kiállító művésznő volt, Bécsben végezte festészeti tanulmányait, ami akkoriban hihetetlen teljesítménynek számított, hiszen az 1870-es, 80-as években nőket nem vettek fel az akadémiára, kizárólag szabad iskolákban tanulhattak.
A találkozás felforgatta Károly életét:
nemcsak a nőnek, a művészetnek is örök hűséget esküdött. Az addig céltalanul tengődő férfi megvilágosodott: külföldre ment festészetet tanulni, és az ő nevéhez is köthető a nagybányai művésztelep megalakítása.
Ennek az idilli hangulatnak az egyik legszebb megörökítése a Magyar Nemzeti Galériában látható Hegyi beszéd című Ferenczy-festmémy: a nagybányai dombok között ülő társaság virágkoszorúival szinte feloldódik a természetben.
A fiatal pár kezdetben együtt haladt a festészetben, de évekig az asszonyé volt a vezető szerep. A nő szecessziós meseillusztrációi visszaköszönnek Ferenczy stílusában: Nápolyi emlék című plakáttervének - a magyar szecesszió egyik kulcsművének - családon belüli előzménye Fialka Olga. Frenczy kezdeti müncheni stílusát felváltotta az impresszionista szín- és fénygazdagság.
A boldogság, a szenvedély és az emelkedettség azonban lassacskán kikopott a kapcsolatból, és ezt Ferenczy képein is nyomon követhetjük. A családábrázolást felváltják a gyerekek, majd a modellek válnak az alkotások főszereplőivé.
Ferenczyvel való találkozásáig Olga vénlánynak számított, aki emancipált nőként tudatosan nem akart férjhez menni, a festészetnek szentelte életét. A fiatal férj és a gyerekek mellett azonban feladta művészetét. Rendkívüli műveltségével komoly szellemi hátteret biztosított a családjának; férje a nagybányai művésztelep vezető alakja, gyermekei pedig kiemelkedő alkotók lettek:
Valér festő, Béni szobrász, Noémi pedig a leghíresebb magyar gobelinművész.
A hatalmas korkülönbség megviselte a kapcsolatot, házasságuk utolsó éveiben nem is szóltak egymáshoz. A gyerekek visszaemlékezései azt sejtetik, hogy miután ők kirepültek a szülői házból, Olga beszűkült, és elviselhetetlenné vált férje számára.
Szellemiségét lánya életében követhetjük nyomon. Ferenczy Noémi mintha kiteljesítette volna anyja félbeszakadt álmait: a művészetnek szentelte minden percét, puritán, magányos életet élt.
Françoise Gilot és Pablo Picasso
Örök küzdelemben
"Mikor megismerkedtem Picassóval, tudtam, óriás áll előttem, és meg kell mérkőznöm vele" - írta Françoise Gilot Életem Picassóval című könyvében.
Gilot ötéves korában döntötte el, hogy művész lesz,
amiről keménykezű apja - aki jogra szánta - hallani sem akart, ám ő tartotta magát elhatározásához. 1943 végén, 22 évesen, egy párizsi vendéglőben találkozott a 60-as éveiben járó Picassóval, és életük összefonódott. Két gyermekük született: 1847-ben Claude, két évre rá pedig Paloma.
Picasso zsarnokoskodásait szerelmei nehezen viselték. Addigi kedveseit: Olgát, Marie-Thérèse-t, Dora Maart is sokszor megalázta, megverte, megcsalta, és az éles elméjű, művelt Françoise-ra is ez a sors várt.
"A festészet kapcsolatunk csúcspontja volt" - írta Gilot, aki előtt hatalmas távlatok nyíltak, de a fiatal nő félt, hogy elnyeli a férfi életműve, ezért igyekezett művészi önállóságát megőrizni. A kapcsolatuk alatt a 22 éves lányból 32 éves nő lett: a személyiség megérett, de Gilot
művészileg kiforrott korszaka a Picassóval való szakítása utánra tehető.
Pablo több festményén is megörökítette fiatal kedvesét: alkotásain vidám, kiegyensúlyozott nőtípus jelent meg, ellentétben a Dora Maar-időszak síró, torzonborz nőalakjaival.
Az öntörvényű Picasso állandóan próbára tette feleségét; Gilot-nak is tudtára adta, hogy számára csak kétféle nő létezik: az istennő és a lábtörlő. A fiatal szerelmes nő ezt eleinte viccnek gondolta, később azonban rájött, hogy
a festő többnyire mindkét szerepet az éppen ügyeletes szeretőjének szánja.
A talpraesett, határozott asszony ebből nem kért, néhányszor menekült is a kapcsolatból, de a férfi mindig visszakönyörögte magát. Az asszonynak a tűrés eleinte kihívást jelentett, és nem félt az akadályoktól. Intellektuálisan összetartoztak, de furcsa erőviszony jött létre: Gilot nem hagyta magát bedaráni, így viszonyuk egyre szúrósabb lett.
Gilot volt az egyetlen nő, aki fellázadt Picasso zsarnoksága ellen: 1953-ban Françoise úgy döntött, új életet kezd, és a két gyerekkel elhagyta a mestert. Picassónak ez nagy törés volt: egy ideig még a gyerekeivel sem találkozott.
Az ötvenes évek közepén Gilot megházasodott, született még egy gyermeke, ezután viszont soha többé nem találkozott Picassóval. Az idősödő fesőóriás 1964-ben borult ki igazán, amikor Gilot kiadta a könyvét, ami megmutatta a gigászi mester emberi gyarlóságait. Ezek után Picasso megpróbálta ellehetetleníteni. A hetvenes évek elején Gilot újra férjhez ment, azóta az Egyesült Államokban él. A ma már 98 éves festőnő munkáit az állandó New York-i és párizsi kiállítóhelyei mellett a budapesti Várfok Galériában is rendszeresen bemutatják.