A vasút aranykorában, a 19. század végén felülni egy pöfögő gőzvonatra még meghökkentően új és izgalmas volt. A sínekre húzott épületek sokféle stílusban épültek, de a lényeg mindenütt ugyanaz volt: elkápráztatni az utazókat. Ezek közül a máig működő csodák közül mutatunk be néhány egészen különlegeset.
A 20. század végén aztán a világ jobbik felére berobogtak az első gyorsvasutak, és ezek újra felélénkítették az állomások iránti érdeklődést. Van, ahol az új vasúti járatokat a régi épületekbe telepítették, máshol ez nem volt lehetséges, így a pályaudvar új funkciót nyert.
A New York-i Penn például áldozatul esett a modernizációs elképzeléseknek - 1960-ben lebontották. A megmaradókban azonban máig gyönyörködhetünk: az egyik díszes és régiesen csipkés, a másik impozáns, tele újszerű építészeti megoldásokkal, és van olyan is, amelyik trópusi kertet rejt magában.
New York
GCT, a filmek helyszíne
A Grand Central Terminal (GCT) évi 21 millió utassal a világ legnagyobb forgalmú pályaudvara, Manhattan szigetén, New Yorkban épült. Az eredeti épületből mára mindössze az impozáns előcsarnok maradt meg.
Ezen az állomáson található a világon a legtöbb peron: összesen 44 tartozik a 67 vágányhoz, és két föld alatti szinten helyezkednek el, mivel a város növekedésével túl értékessé váltak a vágányok által elfoglalt területek, így azokat a föld alá süllyesztették, föléjük pedig házak épültek. A peronok száma a legutolsó fejlesztések eredményeképp tovább fog növekedni.
A pályaudvar számos filmben szerepelt már.
Belgium
Central, a világ negyeik legnagyobb állomása
Az antwerpeni Central Vasútállomás 1895 és 1905 között épült eklektikus stílusban. Az épületben van egy figyelemreméltó alagút is, amit egy helyi építész, Jan van Asperen tervezett. A Newsweek Magazin besorolása szerint a Central a világ negyedik legnagyobb állomása, amely 1998-as átalakítása után vált alkalmassá arra, hogy nagy sebességű vonatokat is fogadjon.
Az épület négy szintből áll.
Az első szinten található az eredeti állomás, a nulladikon vannak a jegyértékesítő létesítmények és az üzletek, az utcaszint alatt sietnek a mélybe a valaha épült legjobb mozgólépcsők, és még egy szinttel ezalatt futnak a nagy sebességű vonatok és a gyors intercity járatok.
Új-Zéland
Dunedin, akár egy gyönyörű kastély
Az Új-Zélandon található Dunedin vasútállomás épülete leginkább egy gyönyörű kastélyra hasonlít, amelynek építése a 19. század végén kezdőött el. A királyi kinézetű falak között akkor sem leszünk idegesek, ha késik a vonat, és talán még sajnáljuk is, ha a szerelvény végül kigördül a pályaudvarról.
Eklektikus stílusban, kétféle kőből épült: sötét bazaltból és az ennél sokkal világosabb Oamaruból. Ezt a kettősség sajátos fény-árnyék viszonyokat teremt az épület hatalmas termeiben.
A kezdeti időkben ez volt az egyik legforgalmasabb állomás, több mint száz vonat hagyta el a Dunedint naponta. Ma a város gazdasági visszaesése miatt leginkább a személyszállításra tevődött át a hangsúly. A pályaudvar otthont ad vendéglátóhelyeknek, éttermeknek, itt van az új-zélandi sporthírességek csarnoka is. Minden szombat reggel az északi szárnyakban vásárt tartanak, márciusban pedig a fő vágánysoron rendezik a Déli Sziget legfontosabb divatbemutatóját.
Spanyolország
Atocha, avagy trópusi őserdő a pályaudvaron
Madrid első vasútállomását a mai Atocha Pályaudvar helyén avatták fel 1851-ben. Bár az eredeti épület az 1890-es évek elején egy nagy tűzvészben megsemmisült, 1892-ben már újjáépítették. Az épület jellegzetessége, hogy tele van kovácsoltvas elemekkel, a tervezésben ugyanis Gustave Eiffel is részt vett. 1992 óta már nem kizárólag pályaudvarként üzemel: üzleteknek, kávézóknak, éjszakai szórakozóhelyeknek ad otthont. Különlegessége azonban mégsem ez, hanem
a fogadócsarnok kellős középére telepített 4000 négyzetméteres trópusi kert, amit szintén ebben az időben alakítottak ki.
Ez az egyetlen olyan pályaudvar a világon, amelyben egy élő és lélegző botanikus kert van.
Több mint 7000 növényt találunk itt - köztük trópusi és szubtrópusi növényeket Indiából, Ausztráliából és Ázsiából -, valamint 22 halfajban és számos teknősben gyönyörködhetünk a fák körül kialakított tavacskákban.
A bejáratnál egy hatalmas banánfa áll, amit az “Utazó fájának” neveznek, és a hiedelem szerint, ha a látogató megáll a fa előtt, és kimondja a kívánságát, az valóra fog válni.
A régi épület mellé új terminálok épültek, ezek továbbra is a közlekedést szolgálják. Az utasok azonban mégis a régi épületben időznek a legtöbbet - vonatra is kellemesebb várakozni a sétautak mentén elhelyezett növények közt, ahol az út mellett lámpaoszlopok állnak, vagy leülni azokra a padokra, amelyeket szintén a trópusi "erdő" ösvényein helyeztek el.
2004. március 11-én az állomást terrortámadás érte. 192 ember vesztette életét, és több mint 1500-an sebesültek meg. Még annak az évnek a júniusában egy emlékművet is állítottak az áldozatok emlékére.
Anglia
St. Pancras, a találkahely
St. Pancras London nemzetközi vasútállomása Anglia fővárosának az egyik legnagyobb viktoriánus épülete. Az 1868-ban - akkor még a világ legnagyobb fesztávolságú csarnokaként - megnyitott pályaudvar ma nem egyszerűen a gyorsvasúti hálózat csomópontja, hanem fantasztikus találkozóhely is, tele kiskereskedésekkel és vendéglátóhelyekkel. A londoni St. Pancrason van egy hatalmas, többszörös embernagyságú szobor egy csókolózó párral, a szobor neve: A találkozóhely.
A pályaudvart a BBC 2013-ban beválasztotta a világ 10 legszebb vasútállomása közé.
A St. Pancrasszal gyakorlatilag egybe van építve a King's Cross vasútállomás. Itt található a Harry Potterből ismert 9 és ¾-ik vágány is, ahonann a népszerű varázslótanonc kalandos útjaira indult.
Malajzia
KL Sentral, a kulurális centrum
A Kuala Lumpurban, Malajzia fővárosában található KL Sentral állomást egy olyan építész tervezte, aki korábban Indiában szolgált, így tervei alapján az angol és az ázsiai építészet keveredéséből létrejött egy merőben új, az angol gyarmati idők építészetét megidéző stílus, mely egyben elegáns és fenséges is.
A maláj vasútállomás 1910-ben nyitotta meg kapuit, és hamarosan ez lett Kuala Lumpur legforgalmasabb pályaudvara.
2001-ben az intercity vonatok másik állomásra kezdtek befutni, ezért közlekedésben betöltött szerepe jelentősen csökken. Malajzia függetlenségének ötvenedik évfordulójára kiállítást nyitottak az épületben, azóta nem egyszerűen állomás, hanem kulturális centrum is.
Japán
Kanazawa, a modern sinto szentély
A Kanazawa Állomás Japánban - ahová a világ leggyorsabb szerelvényei szoktak begurulni, ráadásul másodpercre pontosan - a világ egyik legmodernebb és legkülönlegesebb épülete, mely az új évezred építészetet ötvözi a hagyományos japán térrendezés stíluselemivel.
Az első vonat a Kanazawa Állomáson 1898-ban futott át, azóta a pályaudvart többször átépítették.
A jelenlegi állomás egészen 21. századi: bejárati kapu a hagyományos sinto szentély posztmodern újraértelmezése, a kapuk fölött pedig hatalmas üvegtetős átrium ível át, monumentális élményben részesítve az utazót. Az átriumon belül kis patakok futnak, mellettük padok, mindez úgy, hogy ötvözze a hagyományos stílust a modernnel.
"Kicsit sárgább, kicsit savanyúbb, de a mienk”
Freskók a Keletiben
Persze a felsoroltakhoz hasonlóan nálunk is található szép, nagyszabású és elegáns épület, gyönyörű freskókkal és egyedi különlegességekkel. A Gustave Eiffel és August de Serres tervei nyomán 1877-ben megnyitott Nyugati mellett érdemes megemlíteni a Keleti Pályaudvart, melyet 1884-es építésekor a legkorszerűbb állomásnak tartottak Európában.
Magát az épületet Rochlitz Gyula, a csarnok acélszerkezetét Feketeházy János tervezte eklektikus stílusban.
Mivel 2008-ban felújították a meglehetősen impozáns indulási csarnok (Lotz-terem) freskóit, így ma is teljes díszükben gyönyörködhetünk Lotz Károly és Than Mór csodás alkotásaiban.